جهان

خشم چین به دنبال سفر پلوسی به تایوان

دیدار نانسی پلوسی از تایوان عکس از صفحه توئیتر نانسی پلوسی

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا نا وقت روز سه شنبه وارد تایوان شد. او این سفر را نشان دهنده «تعهد تزلزل ناپذیر» امریکا به این جزیره خود مختار خوانده است.

این نخستین سفر یک مقام عالی رتبه‌ امریکایی در ۲۵ سال اخیر به تایوان است. سفری که چین آن را محکوم کرده و این سفر را تهدیدی برای صلح و ثبات در تنگه تایوان دانسته است.

پلوسی و هیئت همراه او با یک پرواز نظامی نیروی هوایی ایالات متحده از مالزی به فرودگاه «سونگشان» در مرکز شهر تایپه رفتند و با استقبال جوزف وو؛ وزیر امور خارجه تایوان و ساندرا اودکرک؛ نماینده ارشد ایالات متحده در تایوان روبرو شدند. این سفر خطر کاهش روابط ایالات متحده و چین را «به پایین ترین حد» آن به همراه دارد.

ورود پلوسی به تایوان واکنش خشم آلود چین را به همراه داشت. این درحالی است که در حال حاضر تنش‌های بین‌المللی پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است.

چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و هیچ‌گاه استفاده از زور را برای باز گرداندن آن تحت حاکمیت خود کنار نگذاشته است. به همین دلیل ایالات متحده به چین هشدار داده که از این سفر به عنوان بهانه‌ای برای اقدام نظامی علیه تایوان استفاده نکند.

پلوسی اندکی پس از نشست خود در تایوان با انتشار بیانه‌ای گفت: «سفر هیئت کنگره‌ ما به افتخار تعهد پایدار امریکا برای حمایت از دموکراسی پویای تایوان است.»

او افزود که دیدار هیئت کنگره از تایوان کاملا مطابق با سیاست دیرینه ایالات متحده در مورد تایوان است.

خانم پلوسی همچنان گفته است که مذاکرات آن‌ها با رهبران تایوان درباره منافع مشترک به شمول پیشبرد سیاست حوزه‌ی اندو- پاسفیک آزاد و باز متمرکز خواهد بود.

رئیس مجلس نمایندگان امریکا افزود: «امروز که دنیا با انتخاب میان خودکامگی و مردم‌سالاری روبرو است. همبستگی امریکا با ۲۳ میلیون شهروند تایوان مهم‌تر از هر زمانی دیگر است.»

پلوسی درحالی این سخنان را گفته که چین سفر او را به تایوان محکوم کرده و گفته است که این سفر به روابط چین و آمریکا آسیب جدی می‌زند.

خانم پلوسی در مقاله‌ای که واشنگتن پست آن را پس از ورود هیئت امریکایی به تایپه منتشر کرد؛ دلایل خود را برای این سفر بیان کرده و از تعهد تایوان به دولت دموکراتیک تمجید کرده است.

او در عین حال از چین به دلیل افزایش دراماتیک تنش‌ها با تایوان در سال‌های اخیر انتقاد کرده است.

خانم پلوسی در این مقاله نوشته است: «در برابر پرخاشگری فزاینده‌ حزب کمونیست چین، سفر هیئت کنگره ما به عنوان یک بیانیه صریح نشان می‌دهد که امریکا در کنار تایوان ایستاده است.»