بازرگانی

برگزاری نمایشگاه در بلخ همزمان با نگرانی بانوان از کاهش کار

نمایی از نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات داخلی در مزارشریف

زنان بلخ درحالی که با محدودیت‌های زیادی برای حضور در جامعه و نقش آفرینی در بخش‌های مختلف روبرو هستند با آن هم تلاش خود را برای نشان دادن توانمندی‌های خود انجام می‌دهند. نزدیک به ۴۰ زن تجارت پیشه در بلخ با حضور در نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات داخلی که در شهر مزارشریف برگزار شده حضور پیدا کرده‌اند.

در این نمایشگاه که امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اسد) با حضور نماینده‌های ۷۰ شرکت بزرگ و کوچک برگزار شده است و تولیدات داخلی، فرآورده‌های خانگی زنان و ساخته‌های تزئینی زنان سرمایه‌گذار ولایت بلخ در معرض دید شهروندان قرار گرفته است.

این نمایشگاه از سوی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بلخ با همکاری مالی «سازمان بین‌المللی کار» به منظور  معرفی و بازاریابی برای تولیدات داخلی، به نمایش گذاشتن توانایی و مهارت‌های زنان و رشد بخش خصوصی برگزار شده است.

اسد‌الله اسدی؛ مسئول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بلخ پشتیبانی از تولیدات داخلی را تنها راه رسیدن به رشد اقتصادی می‌داند و می‌‌گوید: «این نمایشگاه برای تشویق تجارت‌های کوچک ایجاد شده و برای سه روز ادامه دارد. در این نمایشگاه ۷۰ غرفه با حضور نماینده شرکت‌ها تولیدی در معرض نمایش است.  

این نمایشگاه برای حمایت از تجارت‌های کوچک که زمینه‌ی کار را برای ده‌ها تن ایجاد کرده‌اند در حالی راه‌اندازی می‌شود که همواره نگرانی‌هایی از بالا بودن آمار بیکاری وجود داشته است.

رامین بهزاد؛ رییس سازمان بین‌المللی کار در افغانستان با نگرانی از کاهش شغل در کشور می‌گوید که پس از به قدرت رسیدن طالبان نزدیک به ۹۰۰هزار شغل از دست رفته است.

آقای بهزاد می‌افزاید: «با تحولات اخیر در کشور براساس تحقیق ما در سه ماه اول سال ۵۰۰ هزار شغل در افغانستان از دست رفته است. اما اکنون این رقم به ۹۰۰ هزار افزایش یافته و این جای نگرانی دارد.»

رییس سازمان بین‌المللی کار ادامه داد؛ درحالی که خواست‌ها و نیازهای مردم بیش از حد است با آن هم این سازمان با روی دست‌گیری برنامه‌های منظم برای نابودی بیکاری در کشور تلاش می‌کنند.

برخی از بانوان سرمایه‌گذار که در این نمایشگاه نزدیک به ۴۰ غرفه برای وسایل دستی و تولیدات‌ آنها مشخص شده از نبود بازار برای تولیداتشان شکایت دارند.

این بانوان می‌گویند به دلیل نبود بازار داخلی و خارجی، کاهش نمایشگاه‌ها و نبود برنامه‌های حمایتی از بانوان سبب شده تا ۱۰ زن که هر کدام برای ۱۰ زن دیگر فرصت کاری ایجاد کرده بوده‌اند دست از فعالیت بکشند.

شکیبا شکیب؛ مسئول اتاق تجارت و سرمایه‌گذران زن در بلخ می‌گوید: «کار و بار زنان در بلخ رو به رکود است. وقتی حمایت نشوند، تقاضا وجود نداشته باشد مجبور هستند کارخانه‌هایشان را بسته کنند.»
با این حال مقام‌های محلی طالبان برای ولایت بلخ بر نقش سکتور خصوصی به ویژه زنان در راستای رشد اقتصادی کشور تاکید کرده و از فراهم سازی زمینه‌های خوب کاری اطمینان می‌دهد.

نورالهادی ابو ادریس؛ معاون والی بلخ می‌گویند که حکومت سرپرست طالبان تلاش‌های جدی برای رشد بخش خصوصی و گسترش روابط اقتصادی با کشورهای منطقه و جهان دارد.

در همین حال شماری از باشنده‌های بلخ که برای بازدید از این نمایشگاه آمده‌اند با استقبال از راه‌اندازی برنامه‌های این چنینی که می‌تواند مردم را با تولیدات داخلی آشنا کند خواستار استفاده از تولیدات داخلی توسط هستند.

مریم یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه می‌گوید: «خیلی خوشحال هستم که تولیدات داخلی خود ما را می‌بینم. از مردم خواهش می‌کنم بخاطر خودکفایی کشور ما به جای استفاده از تولیدات خارجی از تولیدات داخلی استفاده کنند.»

براساس آمارهای رسمی در حال حاضر نزدیک به یک هزار زن در بخش‌های مختلف در ساختار شرکت‌های بزرگ و کوچک، مشغول فعالیت‌های اقتصادی هستند.