افغانستان

نگاهی به کشته شدن الظواهری توسط امریکا در پایتخت افغانستان

ایمن الظواهری

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا، شام دوشنبه در یک سخنرانی گفت که ایمن‌ الظواهری رهبر گروه القاعده به دستور او در پایتخت افغانستان کشته شد.

آقای بایدن در این سخنرانی بیان کرد که این عملیات به دستور او انجام داده شد.

به گفته آقای بایدن، امریکا محل بود و باش الظواهری در کابل ‌را در نخستین روزهای سال روان میلادی تثبیت کرده بود.

آقای بایدن افزود: «یک هفته پیش از انجام حمله تصمیم نهایی را درباره هدف گیری الظواهری گرفتیم.»

‌گفته‌های آقای بایدن مبنی بر تثبیت محل سکونت الظواهری نشان می‌دهد که حکومت امریکا پنج ماه پس از تصاحب قدرت توسط طالبان محل بود باش وی را در یکی از محافظت شده‌ترین نقاط کابل شناسایی کرده بود.

به باور آگاهان، گرفتن جان رهبر القاعد در یک منطقه به شدت محافظت شده کابل توسط اداره بایدن نشان داد که آنان وضعیت افغانستان را به صورت دایمی و از نزدیک زیر نظر دارند.

سید جمال خورشید، دانشجوی مقطع دکتری رشته‌ علوم سیاسی، به آمو می‌گوید که کشته شدن الظواهری در کابل بیان‌گر ارتباط وسیع طالبان با القاعده و نقض آشکار معاهده‌ی امریکا با طالبان در دوحه‌ است.

به باور آقای خورشید، هرچند حکومت امریکا پیشینه بازی زیاد با طالبان را دارد اما کشته شدن الظواهری در کابل احتمال حداقلی به رسمیت شناختن طالبان از سوی این کشور و جامعه جهانی را به چالش کشیده است.

او افزود: «این وضعیت نشان می‌دهد که طالبان نتوانسته‌اند در میان مردم افغانستان جای باز کنند و امیدواری این است دولت امریکا موضع خود را در مقابل تروریسم در افغانستان تندتر و جدی‌تر بسازد.»

درهمین حال انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، طالبان را به نقض شدید توافقنامه دوحه متهم می‌کند و می‌گوید که این گروه به مردم افغانستان و عادی سازی روابط خود با جامعه بین‌المللی خیانت کرد.

او در بیانه‌ای در واکنش به کشته شدن ایمن‌ الظواهری رهبر القاعده آن گفته است که ایالات متحده امریکا در برابر کسانی که امریکا و متحدان این کشوررا به خطر روبه رو کنند، به اقدامات قاطعانه‌ ادامه خواهد داد.

طالبان نیز پس از چاشت دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای حمله هواپیمای بی سرنشسین امریکا در کابل را تایید و آن را محکوم کردند اما در این اعلامیه آمده است که این حمله بر یک خانه مسکونی در کابل انجام شده است.

طالبان این اقدام امریکا را محکوم کرده و آن را خلاف اصول بین‌المللی و معاهده‌ی دوحه میان امریکا و خود دانستند.

ایمن الظواهری کی بود؟

ایمن محمد ربیع ‌الظواهری که همه او را با تلخص الظواهری می‌شناسند در تاریخ ۱۹ جون ۱۹۵۱ در شهر المعادی مصر متولد شده بود. در ۱۴ سالگی به اخوان‌المسلمین پیوست و در ۲۳ سالگی از رشته بزشکی دانشگاه قاهره فارغ‌التحصیل شد.

نخستین سفر او به افغانستان در دهه‌ی هشتاد میلادی و نخستین دیدار وی با اسامه بن‌لادن در ۱۸۸۷ اتفاق افتاده که پس از آن او  پزشک شخصی بن‌لادن شد.

در سال ۲۰۱۱ او پس از کشته شدن اسامه بن ‌لادن رهبر گروه القاعده به رهبری این گروه رسید.

براساس قطعنامه ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل او به خاطر عضویت در گروه القاعده و دست داشتن در بمب‌ گذاری‌های زیادی از جمله، بمب‌ گذاری‌های ۷ اگست ۱۹۹۸ در سفارت خانه‌های امریکا در نایروبی و تانزانیا، حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی و حمله بر کشتی جنگی یو‌اس‌اس کول DDG-67 تحت تعقیب بود و دولت امریکا برای افشای اطلاعاتی که منجر به دستگیری و یاکشته شدن الظواهری می‌شد ۲۵ میلیون دالر امریکایی جایزه تعین کرده بود.

سرانجام  ایمن محمد ربیع ‌الظواهری، رهبر گروه القاعده، در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۲ میلادی (۸ اسد ۱۴۰۱) در یک حمله‌ی پهبادی در کابل پایتخت افغانستان کشته شد.