افغانستان

کاردار تازه سفارت امریکا برای افغانستان معرفی شد

«کرن ‌دیکر» کاردار جدید سفارت امریکا برای افغانستان

مک‌ کری کاردار پیشین سفارت امریکا اعلام کرده است که خانم «کرن ‌دیکر» به عنوان کاردار تازه‌ و مسئول برنامه‌ تخلیه‌ یا اسکان مجدد همکاران محلی این کشور در افغانستان کار خود را در دوحه آغاز کرده است.

مک‌ کری یکشنبه، ۹ اسد در توئیتر رسمی خود نوشت که کرن‌ دیکر به‌ حیث کاردار جدید امریکا برای افغانستان انتخاب شده است.

خانم کرن‌ دیکر که در حل منازعات و بحران تخصص دارد، بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به حیث معاون سفیر امریکا برای افغانستان در شمال شرق کشور به عنوان دیپلمات فعالیت داشته است.

نگرانی امریکا از ادامه مواضع طالبان در رابطه با زنان و دختران افغانستان

مک‌‌ کری که برای یکسال به عنوان کاردار سفارت امریکا برای افغانستان در قطر فعالیت داشت و در کنار اعلام رسمی گزینش خانم کرن ‌دیکر از وجود چالش‌ها در برابر ارزش‌های حقوق بشری در افغانستان انتقاد کرد.

آقای کری در رشته توئیتی نوشته است که امریکا از ادامه مواضع طالبان درباره آموزش دختران و گزارش‌های موثق در مورد نقض حقوق بشر از جمله بدترشدن آزادی رسانه‌ها و وضع محدودیت‌ها در برابر حقوق زنان (در افغانستان) نگران است.

وی همچنین به دیدارهایی برای حل مشکلات مردم افغانستان در قطر اشاره کرده و نوشته است: «برای اینکه افغانستان یکبار دیگر به پناهگاه امن ‌گروه‌های تروریستی به ویژه داعش مبدل نشود، (باید) طالبان را در قبال تعهداتشان پاسخگو قرار بدهیم.»

در حالی که در جریان یکسال گذشته انتقادهایی به دلیل منجمد ماندن ذخایر ارزی افغانستان در امریکا مطرح شده است. اما آقای کری گفته است که این کشور پس از سقوط افغانستان به دست طالبان تاکنون ۵۷۷ میلیون دالر را به صورت کمک‌های بشر دوستانه به افغانستان فرستاده است.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، امریکا سفارت خود را از افغانستان به دوحه پایتخت قطر انتقال داد و از این کشور فعالیت‌اش را امور افغانستان پیگیری می‌کند.