افغانستان

مبدل شدن یک مکتب به پاسگاه طالبان در پنجشیر

یکی از اعضای طالبان در ولایت پروان. جوزای ۱۴۰۱.

منابع در پنجشیر ادعا می‌کنند که طالبان از یک مکتب در منطقه دره عبدالله خیل که یکی از بخش‌های ناآرام این ولایت است، حداقل از یک مکتب به عنوان پاسگاه کار می‌گیرند.

پنج‌ تن از باشند‌گان دره عبدالله خیل با حفظ هویت‌شان این موضوع را در تماس با آمو تایید کردند و گفتند که طالبان از لیسه ملک میرزا شهید به عنوان یک پاسگاه کار می‌گیرند که یکی از سه مکتب در این بخش پنجشیر است.

در دره عبدالله خیل دو مکتب لیسه و یک مکتب ابتدایی است.

به گفته منابع، طالبان در دره عبدالله خیل بیش‌ از ۴۰ پاسگاه کوچک و بزرگ دارند.

به گفته آنان، جنگجویان طالبان از یک ماه به این سو در این مکتب و شماری از خانه‌های مسکونی در دره عبدالله خیل جا‌به‌جا شده‌اند.

یک منبع محلی می‌گوید که چهل‌تن از جنگجویان طالبان از یک ماه بدین‌سو در لیسه ملک میرزا شهید حضور دارند.

منبع دیگر می‌گوید که طالبان در شش صنف درسی این مکتب به صورت ۲۴ ساعته حضور دارند و حضور نظامی در این مکتب باعث شده است تا دا‌نش‌آموزان از آمدن به مکتب خودداری کنند.

ترانه ادیب، فعال جامع مدنی و فعال رسانه‌ای، به آمو گفت: «طالبان با زیر پا کردن قوانین، مکان‌های آموزشی را تبدیل به پاسگاه نظامی کرده‌اند که این عمل نشان دهنده دشمنی آنان با آموزش و پرورش است.»

بانو ادیب افزود که کارگیری طالبان از مکان‌های آموزشی به حیث پاسگاه باعث شده است که ذهن دانش‌آموزان «به جای آموزش به به کشتار و ترویج افراطیت سوق داده شود.»

با وجود تماس‌های پی‌هم با انعام‌الله سمنگانی معاون سخنگو و سرپرست مرکز اطلات و رسانه‌های طالبان موفق نشدیم نظر وی را در رابطه با این گزارش داشته باشیم.

پیش از این نیز نوارهای تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که کودکان پنجشیر از طالبان به علت کارگیری مکتب‌ها‌ی شان به عنوان پاسگاه شکایت داشتند. همچنین روزنامه هشت صبح چند روز پیش در گزارشی نوشت که طالبان یک مکتب ابتدایی را در منطقه سنگ ‌سوراخ از مربوطات ولسوالی دوشی ولایت بغلان تبدیل به پاسگاه نظامی کرده‌اند.

همچنین گزارش‌های مشابهی از دایکندی و کندز به دست آمو رسیده اند که نشان می‌دهند طالبان از صنف‌های درسی و مکتب‌ها به حیث پاسگاه کار می‌گیرند.