بازرگانی

پیش‌‌بینی برداشت ۱۵۰هزار تُن انگور از باغ‌های هرات

یک باغ انگور در هرات

با فرارسیدن فصل برداشت انگور از باغ‌های هرات پیش بینی می‌شود که باغداران این ولایت در سال روان بیش از ۱۵۰ هزار تن انگور برداشت کنند.

ریاست زراعت و مالداری ولایت هرات در این باره می‌گوید: «بیش از ۶۰ درصد این انگور در کشمش خانه‌های این ولایت تبدیل به کشمش شده و به بیرون از کشور صادر خواهد شد.»

حمیدالله ناصری مدیر عمومی این ریاست می‌گوید که حاصل میوه انگور در سال جاری ۲۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

اما علی‌ رغم افزایش محصول باغداران در ولایت هرات به نظر می‌رسد که نبود سردخانه‌های معیاری و نبود بازار فروش و فعال نبودن دهلیزهای هوایی به مشکلات باغداران در ولایت هرات افزوده است.

بشیراحمد بهادری رئیس اتاق زراعت و مالداری هرات در این باره می‌گوید: «این دلایل سبب شده است تا باغداران از ترس خراب شدن میوه‌های تازه‌شان را به کشمش تبدیل و به بازار عرضه کنند.»

با این همه شماری از باغ‌داران و کشاورزان در ولایت هرات خواهان ایجاد سهولت در برداشت، نگهداری و فروش تولیدات خویش هستند.

ارباب گلاب یکی از باغ‌داران در ولایت هرات می‌گوید که در باغ من انواع انگور مرغوب وجود دارد، اما نمی‌توانم این محصولات را به‌گونه‌ی درست به فروش برسانم. ما انتظار داریم تا بازار مناسبی برای این محصولات زراعی فراهم شود.

محمد ناصر حیدری یکی دیگر از باغ‌داران هرات است، او با شکایت از نبود بازار فروش و سردخانه‌های معیاری می‌گوید: این امر سبب شده تا نتوانیم از محصولاتمان عاید خوبی به دست آوریم.

به گفته‌ این باغداران اگر در آینده در قسمت ایجاد سردخانه‌های معیاری اقدامی صورت نگیرد، زحمات آنان بیهوده بوده و باعث از بین رفتن محصول انگور خواهد شد.

گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۷۰ نوع انگور در ولایت هرات وجود دارد و با وجود آنکه این محصولات از کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما با قیمت ناچیزی در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد.

براساس آمارهای ریاست زراعت ولایت هرات، بیش از ۱۲ هزار هکتار باغ انگور در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت وجود دارد که بیش از ۱۵۰ هزار تن انگور حاصل خواهند داد و ۸۰ هزار تن این انگورها به کشمش تبدیل شده و به بازار عرضه می‌شود.

نبود سردخانه‌ها و کشمش‌ خانه‌های معیاری، ارزان بودن قیمت انگور در بازارهای داخلی، فعال نبودن دهلیزهای هوایی برای صادرات محصولات تولیدی و برخی مشکلات دیگر سبب شده‌اند کشاورزان و باغداران درآمد کمی از زمین‌های کشاورزی و باغ‌های شان داشته باشند.