افغانستان

متهم شدن یک مقام نظامی طالبان در پروان به قتل چند تن

تصویری از قومندان ناصر در روز مراسم عروسی او

یک منبع به تلویزیون آمو گفت که فرمانده ناصر، یاور و محافظ ارشد محمد ادریس انوری؛ معاون والی پروان متهم است که شش تن را در ولسوالی شکر دره کابل کشته و فرار کرده است.

این منبع می‌گوید که آقای ناصر و برادرش با دو خواهر که از ولایت غزنی به ولسوالی شکردره کابل آواره شده بودند ازدواج کردند.

به گفته این منبع، پس از سقوط حکومت پیشین فردی برعلیه آقای ناصر در فرماندهی امنیه طالبان در ولسوالی شکردره شکایت درج کرد و گفته است که ناصر؛ همسر این فرد را به اجبار به عقد خود درآورده است.

براساس این شکایت، آقای ناصر‌ مشهور به قومندان ناصر به قانون تمکین نکرده و شش تن به شمول پدر و شوهر پیشین آن زن و چهار تن از اعضای خانواده آن را تیر باران کرده و از منطقه فرار کرده است.

به گفته منابع، این رویداد جمعه شب (۳۰ سرطان) در ولسوالی شکر دره ولایت کابل رخ داده است.

شفیع (نام مستعار) یک باشنده‌ ولسوالی شکردره در این باره به خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «چند سال پیش قومندان ناصر با دختری که خانواده‌‌شان از ولایت غزنی به شکر دره مهاجر شده بودند ازدواج کرد و حالا این اتفاق رخ داده است. فرمانده ناصر با استفاه از زور هر ظلمی که دلش بخواهد انجام می‌دهد.»

درهمین حال، یک مقام محلی طالبان در ولایت پروان به شرط افشا نشدن نامش ضمن تأیید این رویداد می‌گوید که در این رویداد دو تن کشته شده‌اند.

او به خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «این یک دعوای حقوقی است و از ازدواج قومندان ناصر چند سال می‌گذرد.»

در حالی‌که منابع از کشته شدن شش تن از سوی یاور معاون والی پروان سخن می‌زنند، اما نجی الله حافظ، فرمانده امنیه ولسوالی شکردره کابل، به تلویزیون آمو گفت که آقای ناصر متهم است که سه تن به شمول خسر، خشو و همسرش را به قتل رسانده است.

او می‌افزاید: «آقای ناصر از ساحه فرار کرده و این قضیه زیر بررسی ما است و با تکمیل شدن بررسی‌ها موضوع را با رسانه‌ها شریک می‌کنیم.»

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان ازدواج برای بار دوم، سوم و چهارم میان اعضای این گروه افزایش یافته است.

بربنیاد گزارش‌ ایندیپندنت فارسی، خلیل‌الرحمان حقانی، وزیر امور مهاجران در کابینه طالبان و عضو ارشد شبکه حقانی؛ مولوی صلاح‌الدین ایوبی، فرمانده ارشد ازبیک‌تبار طالبان که قصر و خانه مارشال دوستم را غصب کرده است و مولوی امان‌الدین منصور، رییس نیروی هوایی طالبان از جمله کسانی هستند که پس از به قدرت رسیدن مجدد این گروه در افغانستان برای سومین بار ازدواج کرده‌اند.