افغانستان

هزینه بالای برق مشکل جدی برای باشند‌گان بامیان

نمایی از شهر بامیان

شماری از باشند‌گان بامیان می‌گویند که بهای مصرف برق در این ولایت در مقایسه با بخش‌های دیگر کشور بسیار بالاست و سالهاست به این موضوع هیچ توجهی نشده است.

اکنون هر کیلووات برق در شهر بامیان برای منازل رهایشی ۱۶ تا ۲۶ افغانی و برای ساحات تجارتی، اداره‌ها و مالکان دکان‌ها ۴۵ افغانی هزینه برمی‌دارد.

برق کنونی بامیان از پروژه برق‌رسانی آفتابی که نیوزلندی‌ها در سال ۱۳۹۲ افتتاح کردند، تامین می‌شود.

شرکت برشنا می‎گوید که برای ۴ هزار و ۴۵۰ مشترک در بامیان، برق‌رسانی می‌کند.

براساس اطلاعات شرکت برشنا، مصرف هر کیلووات برق منازل رهایشی در کابل، پایتخت کشور، از صفر تا ۱۰۰ کیلووات دوونیم افغانی، از ۱۰۱ تا ۲۰۰ کیلووات ۳ اعشاریه ۷۵ افغانی و از ۲۰۱ تا ۳۵۰ کیلووات ۶ اعشاریه ۲۵ افغانی حساب می‌شود.

باشند‌گان و کسبه‌کاران بامیان می‌گویند که پرداختن این هزینه از توان آنان بالاست و این نرخ بالاترین هزینه در سطح کشور است.

تأثیر هزینه بالای برق بر کاروبار در بامیان

اخیرا نعمت‌الله که در بازار بامیان دکان عکاسی و فتوکپی دارد، می‌خواست به سیستم برق رسانی شهر بپیوندد، اما به علت بلند بودن هزینه آن، از آن صرف نظر کرد و دنبال تهیه نیاز خود از امکانات آفتابی برآمد.

او می‌گوید: «از ریاست برشنا می‌خواهم که نرخ برق در بامیان بسیار پایین بیاورد. ۴۵ افغانی فکر نکنم در هیچ ولایت کشور باشد.»

هزینه بالای برق بر میزان فعالیت رسانه‌های محلی نیز تاثیر گذاشته است.

حمیدالله عارفی، مدیر مسئول رادیو بامیان می‌گوید که به علت هزینه بلند برق نمی‌توانند به مدت لازم نشرات داشته باشند.

آقای عارفی تأکید دارد که با توجه به شرایط اقتصادی مردم نیاز است که روی برخی خدمات عامه از جمله نرخ برق در بامیان تجدید نظر شود.

او می‌افزاید: «یکی از مشکلات اساسی رسانه‌های محلی در بامیان، اول نبود برق است و دوم مقدار برقی که است نرخش بسیار بالاست. با توجه به وضعیت بد مالی رسانه‌ها، آنها توان ندارند، هزینه  برق را پرداخت کنند.»

مقام‌های طالبان در بامیان می‌گویند که بهای مصرف برق در این ولایت چیزی است که از سوی حکومت پیشین تعیین شده بود.

سیف‌الرحمن محمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بامیان، می‌گوید که کاهش هزینه برق و گسترش برق‌رسانی در شرایطی امکان دارد که پروژه ۲۲۰ کیلوولت دوشی-بامیان به سر برسد.

پروژه ۲۲۰ کیلوولت دوشی-بامیان

کار روی این پروژه تا پیش از سقوط جمهوریت در سه بخش ادامه داشت: انتقال لین ۲۲۰ کیلوولت از دوشی تا بامیان، شبکه‌سازی به ‌منظور توزیع برق برای ۲۰ هزار خانوار و ایجاد سب‌استیشن با ظرفیت ۳۲ میگاوات برق.

به گفته مسئولان حکومت پیشین در بامیان، این بخش پروژه دست کم ۷۵ درصد تکمیل شده است.

تأمین برق بامیان یکی از وعده‌های مهم و همیشگی حکومت پییشین چه در زمان کارزارهای انتخابات ریاست‌ جمهوری و چه بعد از آن بود.

پس از سال‌ها اعتراض مردم بامیان به بی‌برقی و همین‌طور اعتراضات گسترده‌ «جنبش روشنایی» در واکنش به تغییر مسیر خط برق ۵۰۰ کیلوولت از بامیان به سالنگ، سرانجام حکومت یک خط جداگانه‌ برق با ظرفیت ۲۲۰ کیلوولت را برای بامیان وعده داد.

حکومت وحدت ملی و مسئولان بانک توسعه‌ی آسیایی تفاهم‌نامه‌ی انتقال ۳۰۰ میگاوات برق از طریق یک خط انتقال ۲۲۰ کیلوولت را از منطقه دوشی ولایت بغلان به ولایت بامیان در ۳۰ جوزای ۱۳۹۵ به امضا رساندند.  اما این پروژه به دلایلی تکمیل نشد و هنوز هم از برق خبری نیست.

.