افغانستان

کمبود شدید آب آشامیدنی در جنوب ‌غرب بامیان

نمایی از ولایت بامیان

باشندگان ولسوالی دوردست ورس در جنوب غرب ولایت بامیان این روزها با کمبود شدید آب آشامیدنی و زمین‌های کشاورزی‌ شان روبرو هستند، تاجایی که کیلومترها راه می‌پیمایند تا برای خانواده‌شان آب آشامیدنی تهیه کنند.

این باشند‌گان می‌گویند که برای رساندن صدای‌شان به مقام‌های طالبان و نهادهای مددرسان تلاش‌ زیادی کرده‌اند تا به این مشکل آنان رسید‌گی شود.

آنان در نامه‌ای به تاریخ ۱۶ سرطان به ریاست انکشاف دهات طالبان هشدار داده‌اند که اگر به این وضعیت رسیده‌گی نشود، فاجعه انسانی در آن جا رخ خواهد داد.

در این نامه آمده است که از میان ۱۰۲۷ قریه این ولسوالی ۶۴۰ به منابع آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

باشند‌گان ورس می‌گویند که این میزان خشکسالی در این بخش بامیان بی پیشینه است.

میرحیدر ۴۳ ساله که باشنده روستای «غارک» در بیست کیلومتری مرکز ولسوالی ورس است می‌گوید که خشکسالی باعث نابودی حاصلات زراعتی آنان شده و شیوع بیماری‌ها صدها مواشی آنان را تلف کرده است.

او می‌گوید: «با وضعیت کنونی نمی‌توان بیشتر از ۱۰ درصد عواید از زمین و درختان حاصل کرد زیرا با خشک بودن زمین و تپه‌ها آب و علف برای حیوانات نیست و کشتزارها نیز رشد نمی‌کنند.»

محمد حسین، باشنده روستای «اورال پائین» ورس و بزرگ قومی این منطقه، می‌گوید که سرپرست خانواده‌ هشت نفری است و به گفته او که ۷۰ ساله است، چنین خشکسالی را در عمرش تجربه نکرده است.

به گفته او، مزرعه گندمش و حداقل یک هزار نهال مثمر وی از اثر نبود آب خشک شده‌اند.

اما نبود آب برای کشاورزی تنها مشکل مردم ورس نیست و بخش زیادی از مردم ورس به آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

به گفته میرحیدر و محمد حسین، آنان ساعت‌ها راه می‌روند تا مقداری آب آشامیدنی را به پشت مرکب به خانه برسانند.

آنان از نهادهای امدادرسان ملی و بین‌المللی می‌خواهند که با راه‌اندازی پروژه‌های آب‌رسانی و برنامه‌های کار در برابر غذا آنان را یاری کنند.

مقام‌های طالبان در این باره چه می‌گویند؟

مقام‌های طالبان در ریاست محیط زیست بامیان می‌گویند که در زمستان گذشته میزان بارندگی اندک بود و امسال بیش از هر زمان دیگر درباره تخریب محیط زیست نگرانی وجود دارد.

محمدابراهیم دادفر، مسئول ریاست حفاظت از محیط زیست طالبان در این ولایت، این وضعیت به کشاورزان ولسوالی‌های سیغان، ورس، پنجاب و شیبر بامیان بیش از دیگر ولسوالی‎ها آسیب زده است.

او می‌افزاید که خشکسالی شدید، سیلاب‌ها و تغییرات آب و هوایی که در سراسر کشور رخ داده‌، متاثر از تغییرات اقلیمی است چیزی که افغانستان در پدید آمدن آن نقشی ندارد.

هفته گذشته ذبیح‌الله رب دوست، رییس زراعت و مالداری طالبان در بامیان به رسانه‌ها گفت که نزدیک به ۱۰۰هزار خانواده در نتیجه خشکسالی در این ولایت متضرر شده‌اند.

باشندگان ورس می‌گویند که ریاست انکشاف دهات تاکنون به نامه آنان پاسخی نداده است.