افغانستان

تسهیل صدور ویزه امریکا برای شهروندان افغانستان

تجمع اعتراضی شماری از پناهجویان افغانستان در اسلام آّباد

وزارت خارجه امریکا به تازه‌گی از ساده سازی روند درخواست ویزه ویژه‌ برای مهاجران افغانستانی خبر داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفت که دیگر نیازی به طرح دادخواست جداگانه برای وضعیت ویژه مهاجران نخواهند داشت.

حکومت امریکا پس از خروج کامل از افغانستان و سقوط حکومت جمهوریت در ۱۵ آگست سال گذشته میلادی، ۷۶ هزار شهروند افغانستان را به امریکا انتقال داد.

اما شمار زیادی از همکاران حکومت امریکا هنوز هم در افغانستان و کشورهای سوم در انتظار دریافت ویزه این کشور هستند.

در همین حال، روزنامه اکسپرس تریبون پاکستان، به تاریخ ۲۵ ثور سال جاری در گزارشی از نجات بیش از ۳۰ شهروند افغانستان که به طور غیرقانونی، بدون حقوق و در شرایط بسیار دشوار مجبور به کار اجباری در یک کوره خشت پزی بودند در شهر «راولپندی» این کشور خبرداد.

این پناهجویان که به علت شرایط ییش آمده در افغانستان به پاکستان گریخته بودند با فریب افراد سودجو و پیشنهاد فرصت‌های شغلی خوب در این کوره آجرپزی زندانی و بدون امکانات اولیه و حتی غذای مناسب مجبور به کار اجباری بودند. این تنها سرنوشت بخش کوچکی از مردم افغانستان است که با آمدن دوباره طالبان مجبور به ترک خانه‌شان شدند و به کشورهای همسایه مهاجر شده‌اند.

یک شمار قابل توجهی از پناهجویانی که از افغانستان به پاکستان رفته‌اند، ماه‌ها است که در اسلام‌آباد بی‌سرنوشت هستند.

این افراد که بیشتر آنان خبرنگاران و فعالان جامعه مدنی هستند با برگزاری تجمعاتی در اعتراض به بی‌سرنوشتی خود از دولت پاکستان و دفتر پناهندگان سازمان ملل در این کشور خواستار رسیدگی به پرونده‌هایشان هستند.

رفیع‌الله نیکزاد، یکی از این پناهجویان در این باره به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که دریافت ویزه کشور سوم، تمدید ویزه در پاکستان و تنظیم مسایل اقتصادی خانواده از بزرگ‌ترین چالش‌های فرا راه پناهجویان افغانستانی در پاکستان است.

آقای نیکزاد که سابقه کار خبرنگاری دارد و حالا ماه ها است که در پاکستان در انتظار رفتن به یک کشور دیگر است در ادامه تاکید کرد: «ما در پاکستان در وضعیت بدی هستیم. مشکلات اقتصادی از یک طرف، مشکلات امنیتی و مشکل ویزه از طرف دیگر ما را زیر فشار قرار داده است. به ما کمک کنید.»

احمد مبشر، پناهجوی دیگر افغانستان در پاکستان، می گوید که در یک پروژه‌ نهادهای امریکایی در داخل کشور کار کرده است و به گفته او، پناهجویان افغانستان در پاکستان فراموش شده‌اند.

او اما امیدوار است که تصمیم تازه آمریکا مبنی بر تسهیل در صدور ویزه برای مردم افغانستان بتواند به او و دیگر پناهجویان را کمک کند.