افغانستان ورزش

بی‌مهری مسئولان به تیم کرکت نابینایان ولایت بلخ  

اعضای تیم کرکت نابینایان ولایت بلخ از نعمت بینایی محروم هستند با آن هم هر هفته کنار هم جمع می‌شوند تا با انجام ورزش کرکت ساعات متفاوتی را تجربه کنند.

تیم کرکت نابینایان بلخ در یک دهه گذشته در این ولایت ایجاد شده و چهار سال است که جام قهرمانی مسابقات کرکت نابینایان کشور را با خود به ولایت بلخ می‌آورند.

بازیکنان تیم کرکت نابینایان بلخ می‌گویند که سالن ورزشی مناسب برای انجام تمرین‌هایشان در اختیار ندارند.

کمبود امکانات ورزشی، نبود سالن ورزشی استاندارد برای ورزشکاران دارای معلولیت، عدم حضور این تیم در چهارچوب کرکت بورد افغانستان و نبود برنامه‌های حمایتی از ورزشکاران نابینا مهمترین مشکلات آنان است.

همه ساله یک دوره مسابقه رقابتی بین تیم‌های کرکت نابینایان کشور به میزبانی کنر و ننگرهار برگزار می‌شود و تیم کرکت نابینایان بلخ تاکنون چهار بار قهرمان این رقابت‌ها شده‌اند.

با این حال مسئولان در کرکت‌ بورد بلخ با پذیرش چالش‌های پیش روی کرکت‌ بازان نابینا در این ولایت از آماد‌گی‌ خود برای ساخت کار شیوه‌ای از سوی کرکت ‌بورد کشور(برای حمایت از آنها) خبر داد.

ننگیالی در این باره گفت: پس از ایجاد این کار شیوه زمینه حمایت از تیم‌های کرکت نابینایان در سطح ملی و محلی فراهم خواهد شد.

این نابینایان با انجام ورزش کرکت می‌خواهند توانایی‌ خود را به دیگر افراد جامعه نشان بدهند
این نخستین تیم کرکت افراد دارای معلولیت است که در یک دهه گذشته در این ولایت ایجاد شده و چهار سال که جام قهرمانی مسابقات کرکت نابینایان کشور را با خود به ولایت بلخ می‌آورند
هم‌اکنون پنج تیم کرکت نابینایان در ولایت‌های بلخ، ننگرهار، کنر، تخار و لغمان وجود دارد
عدم حضور این تیم در چهارچوب کرکت بورد افغانستان و نبود برنامه‌های حمایتی از ورزشکاران نابینا مهمترین مشکلات آنان است
جاوید رادمرد ۲۸ سال سن دارد و رهبری این تیم را به عهده گرفته است. او ده سال قبل در کمپ مهاجرین پاکستان کرکت را به صورت معیاری آموزش دید و پس از برگشت به وطن تلاش‌های خود را برای آموزش این ورزش آغاز کرد
تیم کرکت نابینایان بلخ ۱۱ بازیکن دارد که در این میان پنج تن کاملا نابینا هستند
بازیکنان تیم کرکت نابینایان بلخ از نبود سالن ورزشی مناسب برای انجام تمرین‌هایشان شکایت دارند
رادمرد می‌گوید: «ما چند سال است که زحمت می‌کشیدم و چهار سال است که در رقابت‌هایی که در ننگرهار برگزار می‌شود قهرمان شده‌ایم و یک سال هم نایب قهرمان شدیم.»