افغانستان

کوتاه کردن ریش در پنجشیر ممنوع اعلام شد

ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت پنجشیر به سلمانی‌ها هشدار داده است که از کوتاه کردن ریش مشتریان شان خودداری کنند.

شیرگل منصوری رییس امر به معروف و نهی از منکر طالبان در خبرنامه‌ا‌ی که برای تلویزیون آمو فرستاده گفته است که کارمندان این ریاست به سلمانی‌ها در پنجشیر هشدار جدی داده‌اند که ریش مردم را نتراشند و از کم کردن موهای سر به مدل‌های غربی خودداری کنند.

این مقام طالبان ادامه داد: «محتسبین (کارمندان) ما امروز به‌خاطر منع کردن سلمانی‌ها از کوتاه کردن، تراشیدن ریش و موی سر تمام سلمانی‌ها را بررسی کردند و به آن‌ها هشداری جدی دادند که از (انجام) کارهای خلاف شریعت اسلامی خودداری کنند.»

آقای شیرگل در پاسخ به پرسش خبرنگار آمو درباره مجازات افرادی که از این دستور سرپیچی کنند گفت: «رهبری امارت تا هنوز در این مورد جزائی تعیین نکرده اما ما در ابتدا توصیه می‌کنیم و بعد شخص قانون شکن را جزا خواهیم داد.»

سلمانی‌ها در بامیان دیگر اجازه تراشیدن ریش مشتریان خود را ندارند

به گفته باشند‌گان پنجشیر در روزهای گذشته و پیش از صادر شدن این اعلامیه طالبان با افرادی که ریش شان را کوتاه یا تراشیده بودند برخورد جدی انجام داده‎‌اند.

مختار (نام مستعار)، باشنده پنجشیر در این باره می‌گوید: «دوست من کارمند یکی از اداره‌های دولتی پنجشیر است و چند روز پیش ریش خود را تراشیده بود. طالبان یک بار در محل کار و یک بار در روستایشان می‌خواستند او را لت و کوب کنند.»

این درحالی است که دو ماه پیش گزارش‌هایی درباره اجازه نیافتن کارمندان دولت در بخش‌هایی از کشور به ویژه کابل برای حضور در ادارات منتشر شد. در این گزارش‌ها آمده است، کارمندانی که ریش آنها کوتاه بود و کلاه بر سر نداشتند اجازه ورود به ادارت داده نشد و به آنها هشدار داده شده بود تا خود را با معیارهای تازه آراسته کنند.

اما محمد صادق عاکف، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر امروز پنجشنبه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که درباره احکام ریش از سوی این وزارت به کارمندان دولتی تنها به آنان گفته شده است که «صورت و سیرت شان را آراسته به سنت پیامبر» کنند و اما به مردم عام تا هنوز چیزی گفته نشده است.

طالبان همچنین از سلمانی‌ها خواسته‌اند که دیگر موی مشتریان خود را به مدل اروپایی‌ها کوتاه نکنند

طالبان در نزدیک به ده ماه گذشته محدودیت‌های زیادی را بر پوشش زنان در جامعه افغانستان اعلام کرده‌اند. این محدودیت‌ها شامل پوشش کامل زنان یا حجاب است که مقام‌های این گروه در نشست خبری امروز پنجشنبه نیز بر رعایت آن تأکید کرده و گفتند که در بسیاری از بخش‌های کشور بانوان خودشان از رعایت حجاب حمایت کرده‌اند.

آقای عاکف همچنان درباره حضور زنان در پارک‌های تفریحی گفت که زنان می‌توانند به این پارک‌ها بروند. اما مالکان مکان‌های تفریحی باید این اطمینان را بدهند که بخش‌های مردانه جدا از بخش‌هایی است که زنان در آنجا حضور دارند.

محدودیت‌های طالبان بر زندگی اجتماعی مردم به ویژه بسته ماندن مکتب‌ها برای دختران بالاتر از صنف ششم همواره با انتقاد نهادهای جهانی روبرو شده اما تغییری در سیاست‌های این گروه ایجاد نکرده است.