افغانستان

افزایش دو برابری کودکان مبتلا به سوءتغذیه در بلخ

این روزها خانواده‌های زیادی در ولایت‌های مختلف کشور نگران وضعیت صحی فرزندان خردسال خود هستند. مقامات صحی ولایت بلخ از افزایش موارد ابتلا به بیماری سوءتغذیه در میان کودکان خبر می‌دهند، چیزی که افزایش فقر در جامعه مهمترین علت آن است.

در گوشه‌ یکی از اتاق‌های بخش اطفال بیمارستان ابوعلی‌سینای بلخی، کودک هشت ماهه‌ا‌ی خوابیده که سوءتغذیه شدید دارد. «حسیب‌الله» همراه با مادرش برای درمان از ولایت فاریاب به بلخ منتقل شده است.

«نوریه» مادر حسیب‌الله با اشاره به اینکه ۱۰ روز است، فرزند خود را برای درمان از ولسوالی «پشتونکوت» فاریاب به بلخ آورده می‌افزاید که به‌دلیل فقر و ناداری فرزند کوچکش به سوءتغذیه مبتلا شده است.

نوریه ادامه داد: «بخاطر این‌که غذای درست و کافی برای خوردن نداشتیم، نتوانستم طفل خود را درست تغذیه کنم و طفلم مریض شد.

حسیب‌الله تنها کودکی نیست که این روزها از سوء‌تغذیه رنج می‌برد، او یکی از ۶۰۰ کودک مبتلا به بیماری سوء‌تغذیه است که اکنون در بیمارستان ابو علی سینای بلخی بستری هستند.

«فریبا» باشنده ولسوالی «کشنده‌» ولایت بلخ است، کودک‌ او از سوء تغذیه رنج می‌برد و این باعث نگرانی مادر او شده است.

فریبا می‌گوید: «نان کافی برای خوردن نداریم، از این‌رو فرزندم درست تغذیه نشده و حالا ضعیف و بیمار شده است. چیزی برای خوردن نداشتم تا شیرم زیاد شود. خودم هم ضعیف شده‌ام، طفل بیچاره‌ من هم سوءتغذیه گرفت.»

این درحالی است که مسئولان صحی در ولایت بلخ از افزایش دو برابری بیماری سوتغذیه در میان کودکان سخن می‌گویند.

«عبدالرئوف فروغ» مسئول بخش اطفال بیمارستان حوزوی بلخ با اشاره به افزایش آمار کودکان سوءتغذیه می‌افزاید که هم‌اکنون بیش از ۷۰ کودک با اختلالات‌ حاد سوءتغذیه در شفاخانه‌های بلخ بستری هستند.

او در ادامه گفت: «سال گذشته ما تنها ۲۰ تا ۳۰ کودک مصاب به سوءتغذیه را ثبت کرده بودیم، اما بدبختانه در سال جاری آمار دوبرابر افزایش دارد و در حال حاضر ۶۷ کودک را ما بستر کردیم که وضعیت شان وخیم است و نیاز به مراقبت‌های جدی دارند.»

کارشناسان حوزه سلامت می‌گویند که پایین بودن سطح اقتصاد خانواده‌ها، عدم تغذیه کودک با شیر مادر، بی‌توجهی به سلامت محیط و تغذیه نادرست زنان باردار از علت‌های اساسی افزایش سوءتغذیه در جامعه دانسته می‌شود که سبب افزایش بیماران سوءتغذیه در کشور شده است.

۳میلیون ۸۰۰هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه در کشور

در همین حال مسئولان در وزارت صحت کشور با تایید آمار کودکان سوء‌تغذیه شدید می‌گویند در پنج ماه گذشته بیش از ۱۲هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه حاد در شفاخانه‌های کشور بستری شده‌اند.

براساس آمار رسمی وزارت صحت‌عامه در حال حاضر ۳میلیون و ۸۰۰هزار کودک در کشور مبتلا سوء‌تغذیه  هستند و از این میان یک میلیون‌ تن از این کودکان سوءتغذیه شدید دارند.

خبرنگار تلویزیون آمو تلاش کرد تا دیدگاه نهادهای جهانی چون یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان و سازمان جهانی غذا(WFP)  را در این باره جویا شود، اما مسئولان این نهادها حاضر به گفت‌وگو نشدند.

پیش از این صندوق حمایت از کودکان یا یونسیف، با ابراز نگرانی از بحران بشری در افغانستان هشدار داد که در سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۳میلیون و ۲۰۰هزار کودک در افغانستان با خطر سوءتغذیه رو‌برو هستند.

نگرانی‌ها از افزایش آمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه در حالی مطرح می‌شود که هم‌اکنون موادغذایی مثل «پلمپی» که برای مبارزه با این بیماری به صورت رایگان در میان خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود، بازار گرمی در سطح شهر دارد. درحالی که این ماده غذایی باید به صورت رایگان میان کودکان مبتلا به بیماری سوءتغذیه توزیع شود. تجارتی که ظاهرا فساد گسترده‌ای در پشت آن وجود دارد.