افغانستان

جاده منتهی به یک ولسوالی دوردست کندز پس از ده سال باز شد

یک جاده که شهر کندز را به ولسوالی گل تپه که یکی از بخش‌های دوردست این ولایت شمالی است وصل می‌کند، پس از ده سال به روی رفت و آمد باز شد.

به گفته مقام‌ها و باشندگان، این جاده از ده سال به این سو به علت تهدید ماین‌ به روی رفت و آمد بسته بود و باشندگان این منطقه از راه‌های جایگزین برای رفت و آمد استفاده می‌کردند.

مولوی شمس الدین ابوبکر رییس فواید عامه کندز به خبرنگاران گفت که از بهر تقاضای مردم پس از پاکسازی جاده از وجود ماین‌های کارگزاری شده اکنون کار جغل اندازی ۱۳ کیلومتر این جاده را با همکاری مالی مردم آغاز کرده‌ایم.

آقای ابوبکر می گوید: «این سرک به خاطر مشکلات بند بود، مردم نمی‌توانستند رفت و آمد کنند و با تقاضای موسفیدان ولسوالی گل تپه کار جغل اندازی سرک که حدود ۱۳ کیلومتر می‌باشد، آغاز شده است.»

مولوی عبدالقدی حمزه؛ ولسوال گل تپه با استقبال از همکاری مردم و توجه حکومت در کار بازسازی این جاده گفت: «خوشبختانه کار جغل اندازی سرک عمومی کندز-گل تپه که بیش از ۱۰ سال می‌شد که به دلیل ماین‌های کارگزاری شده مسدود بود به اثر سعی و تلاش اهالی این ولسوالی آغاز شده است.»

از سویی هم شماری از باشندگان این ولسوالی با آنکه از باز شدن این جاده و کار جغل اندازی آن استقبال می‌کنند، اما می‌گویند که در بیش از ۲۰ سال گذشته از نبود آب آشامیدنی صحی، نبود برق و دیگر خدمات عامه محروم بوده‌اند و از حکومت می‌خواهند که به مشکلات آنان رسیدگی کند.

محمد نبی، باشنده گل تپه می‌گوید: «بعد از تلاش‌های بزرگان قوم ولسوالی گل تپه و شکایت ما باشنده‌ها خوشبختانه کار ترمیم سرک عمومی آغاز شد.»

او همچنان می‌گوید که مردم این ولسوالی با نبود مرکزهای صحی، مکتب‌ها و آب آشامیدنی نیز روبرو هستند.

گل تپه از ولسوالی‌های تازه تشکیل شده در ولایت کندز است و یکی از محروم‌ترین ولسوالی‌های این ولایت گفته شده است که باشندگان آن به خدمات عامه کمتر دسترسی دارند.