افغانستان

طالبان گردهمایی اعتراضی باشندگان «قرم‌قول» فاریاب را برهم زدند

منابع مردمی در ولایت فاریاب ادعا می‌کنند که طالبان در این ولایت یک گردهمایی اعتراضی مردم را که در ولسوالی قرم‌قول راه‌اندازی شده بود را برهم زده‌اند.

باشندگان ولسوالی قرم‌قول ولایت فاریاب می‌گویند که طالبان در تجمع مردمی که برای مانع شدن از توزیع شناسنامه‌ به کوچی‌های مناطق جنگل و میرزاقم ولسوالی دولت‌آباد راه‌انداز شده بود، مردم را تهدید به مرگ کرده‌اند.

منابع مردمی می‌گویند که این نشست اعتراضی مردم محلی ازبیک و ترکمن ولسوالی قرم‌قول از سوی مسئولان ولایت فاریاب برهم زده شد و مردم نیز با تهدید آنان پراگنده شده‌اند.

این اعتراض در واکنش به اقدام کوچی‌های چادرنشین برای دریافت شناسنامه از ولسوالی قرم‌قول ولایت فاریاب راه‌اندازی شده بود.

این منبع تاکید می‌کند: «در حالی که کوچی‌های ولسوالی دولت‌آباد هیچ ثبت دفتر احوال و نفوس این‌جا نیستند، می‌خواهند به زور طالبان پشتون تذکره بگیرند.»

یکی از باشندگان‌ محلی در تماس با خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که این اعتراض با حضور نزدیک به ۵۰۰ تن برای مانع روند توزیع شناسنامه به کوچی‌ها برگزار شده بود که از سوی معاون مقام‌های محلی طالبان در فاریاب برهم زده شد.

این منبع می‌افزاید: «اعتراض مردمی ما از سوی مولوی اتقانی معاون والی طالبان در فاریاب، مولوی کمالی ولسوال طالبان در شیرین‌تگاب، مولوی نجیب‌الله فرمانده‌ی امنیه ولسوالی دولت‌آباد و حاجی ایمل فرمانده‌ی امنیه ولسوالی قرم‌قول که همه پشتون هستند برهم زده شد.»

در همین حال برخی منابع آگاه در فاریاب می‌گویند که تنش‌ میان کوچی‌ها و باشندگان محلی اوزبیک و ترکمن ولسوالی دولت‌آباد ۴۰ سال پیش آغاز شده است.

این منبع می‌افزاید که این کوچی‌ها در زمان حکومت اشرف غنی حکم رییس‌جمهور را به‌خاطر گرفتن شناسنامه از ولسوالی قرم‌قول آوردند، اما ترکمن‌ها مانع عملی شدن این حکم شدند.

این منبع همچنان می‌گوید: «کوچی‌ها می‌توانند از ولسوالی دولت‌آباد شناسنامه بگیرند و هیچ مانعی پیش رویشان نیست، اما با گرفتن شناسنامه از ولسوالی قرم‌قول می‌خواهند دست به غصب زمین‌های دولتی بزنند.

منبع تأکید می‌ورزد که با روی‌کارآمدن حکومت طالبان، کوچی‌ها می‌خواهند با تهدید مردم شناسنامه بگیرند و زمین‌های دولتی و شخصی مردم را به چنگ بیاورند.