بازرگانی

نگرانی کشاورزان کندز از کاهش بهای تربوز در این ولایت

شماری از کشاورزان ولایت کندز با شکایت از پایین‌ بودن بهای تربوز در این ولایت می‌گویند که به‌ علت واردات تربوز بهای این محصول کشاورزی داخلی کاهش چشم‌گیری داشته است.

بریالی یکی از کشاورزان در ولایت کندز است که امسال بیش از ۲۰ جریب زمین خود را تربوز کشت کرده است. او می‌گوید که با دشواری‌ فراوان کشت و کار می‌کند. اما واردات تربوز از بیرون کشور بازار تربوز وطنی را شکننده کرده است.

او در ادامه گفت: «بهای یک کیلوگرم تربوز خارجی در بازارهای کندز ۴۰ افغانی‌ است. در حالی که مردم یک سیر (هفت) کیلوگرم تربوز وطنی را به ۴۰ افغانی نمی‌خرند.»

نورمحمد یکی دیگر از کشاورزان در کندز با شکایت از بهای اندک تربوز از مسئولان می‌خواهد که جلوی واردات تربوز بی‌کیفیت ایرانی و پاکستانی را بگیرند.

این کشاورز کندزی ادامه داد: «ما با مشکلاتی مثل قیمت بالای کود (کشاورزی) ما تربوز کشت کردیم. محصولات ما در حال تمام شدن است. اما تا به حال نصف پولی که هزینه کرده‌ایم را به دست نیاورده‌ایم.»

غلام حیدر یکی دیگر از باشندگان ولایت کندز نیز در این باره می‌گوید: «تربوز خارجی نسبت به تربوز وطنی بی‌کیفیت‌تر است. اما بهایش پایین است از این رو ما می‌توانیم آن را خریداری کنیم.»

غلام حیدر یکتن از باشندگان ولایت کندز نیز بر این باور است که واردات تربوزهای خارجی سبب شده است که جلوی فروش تولیدات داخلی را بگیرد.

او می‌گوید: «تربوز خارجی نسبت به تربوز وطنی بی کیفیت‌تر است. اما بهایش پایین است از این رو ما میتوانیم آن را خریداری کنیم»

با این حال تاجران در ولایت کندز با تایید اینکه تربوز خارجی را از کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان وارد می‌کنند، می‌گویند که آنان قبل از ورود تربوز وطنی به بازار این تربوز خارجی را وارد کرده‌اند.»

حاجی زمری یکی از تاجران ولایت کندز می‌گوید: «ما پیش از به بازار آمدن تربوز وطنی کندز از خارج تربوز وارد کردیم. حالا که تربوز وطنی خود کندز رسیده ما دیگر از خارج تربوز وارد نمی‌کنیم. اما در شرایط کنونی بخاطر اینکه برای ما زیان نرسد، مجبوریم فرآورده‌هایی که قبلا وارد کرده بودیم را به قیمت پایین به فروش برسانیم.»

در همین حال، امان‌الله حسن، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری کندز، از افزایش ۵ درصدی حاصلات تربوز در این ولایت خبر می‌دهد و می‌گوید که برای بازاریابی تربوز این ولایت تلاش می‌کند.

به گفتۀ رئیس زراعت کندز، امسال حدود ۳هزار و ۹۷۷ هکتار زمین به کشت تربوز اختصاص یافته و حاصل آن حدود ۱۰هزارو ۳۸۴ تُن پیش‌بینی شده است.

کندز از ولایت‌های زراعتی در کشور به‌شمار می‌رود، کشاورزان این ولایت می‌گویند که محصولات تربوز و خربزه در زمین‌های حاصل‌خیز و للمی این ولایت در مقایسه به ولایت‌های دیگر حاصل بیش‌تر می‌دهند.