افغانستان

نگرانی باشندگان بلخ از افزایش رویدادهای امنیتی

افزایش رویدادهای امنیتی و ترورهای هدفمند در بلخ با نگرانی جدی باشندگان این ولایت همراه شده است، آنان می‌گویند که طالبان در تأمین امنیت شهر و باشندگان آن کم کاری کرده است.

آنان می‌گویند که حکومت کنونی برای پیگیری عاملان رویدادهای امنیتی برنامه جدی و منظم ندارد.

این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شوند که روز یکشنبه، ۲۲ جوزای سال جاری در حمله افراد مسلح ناشناس بر موتر حامل کارمندان میدان هوایی مولانا جلال الدین بلخی درشهر مزار شریف، دو تن جان باختند و هفت تن دیگر زخم برداشته اند.

قدرت‌الله، باشنده‌ شهر مزارشریف حکومت سرپرست را به ناتوانی در شناسایی عاملان این‌گونه رویدادها متهم ساخت و گفت: «ما از این همه کشتار و ترور خسته شدیم حکومت توان کنترل شهر را ندارد. حکومت در شناسایی افرادی که افراد ملکی می‌کشد ناکام است.»

قیس، باشنده‌ دیگر این شهر گفت: «با گذشت هر روز انفجار، انتحار، قتل دزدی اختطاف زیاد شده، طالبان باید برنامه داشته باشد و امنیت مردم را بگیرد.»

با این حال نیروهای امنیتی حکومت سرپرست از آغاز تلاش‌ها جهت شناسایی و بازداشت عاملان این رویدادها سخن می‌زنند.

سخنگوی فرماندهی امنیه طالبان در بلخ، تامین امنیت شهروندان را از اولویت‌های کارشان بیان می‌کند و از شهروندان درخواست همکاری می‌کند.

آقای وزیری گفت: «تا زمانی که مردم با نیروهای امنیتی همکاری نکند ما نمی‌توانیم به صورت کامل امنیت مردم را بگیرم. مردم باید با ما همکاری کنند.»

در ماه‌های پسین ولایت بلخ مانند ولایت‌های دیگر گواه چندین رویداد امنیتی بوده است که بیشتر قربانیان آن غیرنظامیان بودند.

دو ماه پیش، در دو انفجار در مسجدی در ولایت بلخ بیش از ۱۶ تن جان و چندین تن دیگر زخم برداشتند.